ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔အေၾကာင္း သိေကာင္းစရာမ်ား
၁။ ကဆုန္လျပည့္ေန႔သည္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔၏ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ၾကီးျဖစ္ပါသည္။ ကဆုန္လျပည့္ေန႔၏ ထူးျခားခ်က္မွာ ( ဗ်ာဒိတ္, ဖြားျမင္, ေဗာဓိပင္, စံဝင္ နိဗၺာန္နန္း)ဆိုသည္နွင့္အညီ သံုးေလာက ထြတ္ထား သဗၺညဳျမတ္စြာဘုရားနွင့္စပ္၍-
ဗ်ာဒိတ္ခံယူေသာေန႔ျဖစ္ျခင္း
ဖြားျမင္ေတာ္မူေသာေန႔ျဖစ္ျခင္း
ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူေသာေန႔ျဖစ္ျခင္း
ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူေသာေန႔ျဖစ္ျခင္း
ဤထူးျခားခ်က္ေလးမ်ိဳးတို႔နွင့္ တိုက္ဆိုင္ေနပါသည္။ ဤကဲ့သို႔ ထူးျခာခ်က္ေလးမ်ိဳးနွင့္ ျပည့္စံုေသာေၾကာင့္ ဤေန႕ကို “ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶဟူးေန႔ “ဟုုအမႊမ္းတင္ ေခၚဆိုၾကပါသည္။
၂။ ဤကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ မာရ္နတ္ရန္ကို ေအာင္ျမင္ေတာ္မူေသာေၾကာင့္ ဤေန႔ဤရက္ ကို “ကဆုန္လျပည့္ မာရ္ေအာင္ ေန႔ “ အျဖစ္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႕၏ စိတ္အစဥ္တြင္ စြဲျမဲ၍ေနၾကပါသည္။
၃။ ဝိသာခါနကၡနွင့္ယွဥ္၍ ဖြားျမင္ေတာ္မူျခင္း၊ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူျခင္းမ်ားကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကဆုန္ လျပည့္ေန႔ ကို “ဝိဆခ္ေဒး” ဟု ေခၚဆိုၾကပါသည္။ ဝိသာခါေဒး ဟုဆိုလိုပါသည္။
၄။ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔သည ္ဘုရားျဖစ္ေသာ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ကို အာရုံျပဳ၍ ကဆုန္လျပည့္ေန႔၌ ပရိေဘာဂ ေစတီထိုက္ေသာ ေဗာဓိပင္ကို ေရသြန္းေလာင္းေလ့ရွိၾကပါသည္။
၅။ေဗာဓိပင္သည္ သဗၺညဳတဥာဏ္ေတာ္ကိုရ၍ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူရာဌာနျဖစ္ျခင္း၊ ဖြားဖက္ေတာ္ ၇ ပါးတြင္ စာရင္းဝင္ ျဖစ္ျခင္း တို႔ေၾကာင့္ ထူးျခားေသာ သစ္ပင္တစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။ဤကဲ့သို႔ ျမတ္စြာဘုရားနွင့္ တိုက္ရုိက္ဆက္စပ္၍ ေဗာဓိပင္၌ ေရသြန္းေလာင္းျခင္္း အစဥ္အလာကို ေခတ္အဆက္ ဆက္ျပဳလုပ္လာခဲ့ၾကပါသည္။
၆။ ျမန္မာရုိးရာ ၁၂ ရာသီပြဲေတာ္မ်ားအနက္ ကဆုန္လ၌ ေညာင္ေရသြန္းပြဲေတာ္ကို ရိုးရာပြဲေတာ္ အျဖစ္ အစဥ္အလာ သတ္မွတ္ ခဲ့ၾက ပါသည္။
၇။ အသနေဗာဓိယမေထရ္၏ အေလာင္းသည္ တိႆဘုရားရွင္၏ ေဗာဓိပင္ကို စိုက္ပ်ိဳး ပူေဇာ္ ရေသာ ကုသိုလ္ေၾကာင့္ နတ္ ျပည္ ၌ျဖစ္ရျခင္း၊ စၾကာမင္း ျဖစ္ရျခင္း၊ အပါယ္ ေဘးမွ လြတ္ကင္း ရျခင္း အက်ိဳးမ်ားကို ခံစားရေၾကာင္း ( ေထရာပဒါန္) က်မ္းဂန္၌ ေဟာၾကား ထားပါသည္။
၈။ အထက္ပါအေၾကာင္းအရာမ်ားကို နွလံုးသြင္း၍ဗုဒၶဘာသာဝင္သူေတာ္စင္မ်ားအေနျဖင့္ နွစ္စဥ္နွစ္စဥ္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ ေရာက္တို္င္း ဗုဒၶရုပ္ပြား ဥဒၵႆေစတီေတာ္မ်ားကို အေနကဇာတင္ ဗုဒၶအဘိေသက မဂၤလာသဘင္ ဆင္ယင္က်င္းပ၍ ကုသိုလ္အထူးကို ဆည္းပူးေလ့ရွိၾကပါသည္။ ေက်ာင္းကန္ဘုရားသို႔ သြား၍ ဒါန သီလ ဘာဝနာအမႈကို ျပဳ လုပ္၍ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ကို အမွတ္တရ ဆင္ႏႊဲၾက ပါသည္။
ဗ်ာဒိတ္ခံယူေသာေန႔ျဖစ္ျခင္း
ဖြားျမင္ေတာ္မူေသာေန႔ျဖစ္ျခင္း
ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူေသာေန႔ျဖစ္ျခင္း
ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူေသာေန႔ျဖစ္ျခင္း
ဤထူးျခားခ်က္ေလးမ်ိဳးတို႔နွင့္ တိုက္ဆိုင္ေနပါသည္။ ဤကဲ့သို႔ ထူးျခာခ်က္ေလးမ်ိဳးနွင့္ ျပည့္စံုေသာေၾကာင့္ ဤေန႕ကို “ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶဟူးေန႔ “ဟုုအမႊမ္းတင္ ေခၚဆိုၾကပါသည္။
၂။ ဤကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ မာရ္နတ္ရန္ကို ေအာင္ျမင္ေတာ္မူေသာေၾကာင့္ ဤေန႔ဤရက္ ကို “ကဆုန္လျပည့္ မာရ္ေအာင္ ေန႔ “ အျဖစ္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႕၏ စိတ္အစဥ္တြင္ စြဲျမဲ၍ေနၾကပါသည္။
၃။ ဝိသာခါနကၡနွင့္ယွဥ္၍ ဖြားျမင္ေတာ္မူျခင္း၊ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူျခင္းမ်ားကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကဆုန္ လျပည့္ေန႔ ကို “ဝိဆခ္ေဒး” ဟု ေခၚဆိုၾကပါသည္။ ဝိသာခါေဒး ဟုဆိုလိုပါသည္။
၄။ ဗုဒၶဘာသာဝင္တို႔သည ္ဘုရားျဖစ္ေသာ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ကို အာရုံျပဳ၍ ကဆုန္လျပည့္ေန႔၌ ပရိေဘာဂ ေစတီထိုက္ေသာ ေဗာဓိပင္ကို ေရသြန္းေလာင္းေလ့ရွိၾကပါသည္။
၅။ေဗာဓိပင္သည္ သဗၺညဳတဥာဏ္ေတာ္ကိုရ၍ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူရာဌာနျဖစ္ျခင္း၊ ဖြားဖက္ေတာ္ ၇ ပါးတြင္ စာရင္းဝင္ ျဖစ္ျခင္း တို႔ေၾကာင့္ ထူးျခားေသာ သစ္ပင္တစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။ဤကဲ့သို႔ ျမတ္စြာဘုရားနွင့္ တိုက္ရုိက္ဆက္စပ္၍ ေဗာဓိပင္၌ ေရသြန္းေလာင္းျခင္္း အစဥ္အလာကို ေခတ္အဆက္ ဆက္ျပဳလုပ္လာခဲ့ၾကပါသည္။
၆။ ျမန္မာရုိးရာ ၁၂ ရာသီပြဲေတာ္မ်ားအနက္ ကဆုန္လ၌ ေညာင္ေရသြန္းပြဲေတာ္ကို ရိုးရာပြဲေတာ္ အျဖစ္ အစဥ္အလာ သတ္မွတ္ ခဲ့ၾက ပါသည္။
၇။ အသနေဗာဓိယမေထရ္၏ အေလာင္းသည္ တိႆဘုရားရွင္၏ ေဗာဓိပင္ကို စိုက္ပ်ိဳး ပူေဇာ္ ရေသာ ကုသိုလ္ေၾကာင့္ နတ္ ျပည္ ၌ျဖစ္ရျခင္း၊ စၾကာမင္း ျဖစ္ရျခင္း၊ အပါယ္ ေဘးမွ လြတ္ကင္း ရျခင္း အက်ိဳးမ်ားကို ခံစားရေၾကာင္း ( ေထရာပဒါန္) က်မ္းဂန္၌ ေဟာၾကား ထားပါသည္။
၈။ အထက္ပါအေၾကာင္းအရာမ်ားကို နွလံုးသြင္း၍ဗုဒၶဘာသာဝင္သူေတာ္စင္မ်ားအေနျဖင့္ နွစ္စဥ္နွစ္စဥ္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔ ေရာက္တို္င္း ဗုဒၶရုပ္ပြား ဥဒၵႆေစတီေတာ္မ်ားကို အေနကဇာတင္ ဗုဒၶအဘိေသက မဂၤလာသဘင္ ဆင္ယင္က်င္းပ၍ ကုသိုလ္အထူးကို ဆည္းပူးေလ့ရွိၾကပါသည္။ ေက်ာင္းကန္ဘုရားသို႔ သြား၍ ဒါန သီလ ဘာဝနာအမႈကို ျပဳ လုပ္၍ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶေန႔ကို အမွတ္တရ ဆင္ႏႊဲၾက ပါသည္။
1 comment:
Very good for knowledge! Thanks for ur post about Vesak Day to know detail.
Best wish,
KoZero
Post a Comment