ေတာင္ႀကီး တန္ေဆာင္တိုင္၊ ယဥ္ေက်းမႈ နဲ႕ အမိေျမ
(သံလြင္အိပ္မက္ အတြဲ ၂၊ အမွတ္ ၁ မွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ ပို႕စ္ေလး ျဖစ္ပါတယ္။ က်န္ခဲ့တဲ့ ႏို၀င္ဘာမွာ ထြက္ဖို႕ ၾကိဳးစား ခဲ့ေပမယ့္ အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ေနာက္က် သြားခဲ့ရ ေပမယ့္ အတတ္ ႏိုင္ဆံုး ဆက္လက္ ၾကိဳးစား ခဲ့ၾကတဲ့ သံလြင္အိပ္မက္ ၀ိုင္းေတာ္သားမ်ား အားလံုး ရဲ႕ ၾကိဳးစား မႈေၾကာင့္ ခုေတာ့ စာဖတ္သူမ်ား ေရွ႕ေမွာက္ကို ေရာက္လာခဲ့ပါၿပီ။ စာဖတ္သူမ်ား တခုခု ရသြားရင္ ၾကိဳးစားရက်ိဳး နပ္ပါၿပီရွင္။)
မွတ္မွတ္ရရ ၁၉၉၇ ႏို၀င္ဘာမွာ ရန္ကုန္ ခ်မ္းေျမ႕ရိပ္သာေက်ာင္းမွာ လာေရာက္ တရား အားထုတ္ ၾကတဲ့ ႏိုင္ငံျခားသား ဘုန္းေတာ္ႀကီးနဲ႕ သီလရွင္မ်ားက ေတာင္ႀကီး ခ်မ္းေျမ႕ ရိပ္သာကို သြားမွာမို႕ စကားျပန္နဲ႕ သာသနာေရး နားလည္သူ ကၽြြန္မက ကပၸိယ ျဖစ္ခဲ့ရ ပါတယ္။ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ အေရွ႕ဘက္ ပအို႕၀္ ႐ြာေလး တစ္႐ြာ ျဖစ္တဲ့ ထီဟန္ေဆြး ႐ြာမွာ ႐ြာေပါင္း ၆၄႐ြာ စုေပါင္း ဘံုကထိန္ လုပ္မွာမို႕ အတူ အဲဒီရြာကို သြားရင္း အဲဒီရြာက ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းမွာ တစ္ညတာ တည္းခို ၾကပါတယ္။ ရြာဦးေက်ာင္းက ႀကီးက်ယ္ ခမ္းနား ထည္၀ါလိုက္တာ ရြာေက်ာင္း လို႕ေတာင္ မထင္ ရပါဘူး။
ေရသန္႕စက္နဲ႕ တစ္ရြာ လံုးကို ေရသန္႕ ေ၀ႏိုင္ပါတယ္။ ပတ္၀န္းက်င္ မွာလဲ ေရတံခြန္ေတြ၊ ေတာင္ ေတြနဲ႕မို႕ လွပ သာယာ လိုက္တဲ့ ျဖစ္ျခင္း။ ေရာက္ေရာက္ခ်င္း ညမွာ တစ္လမ္းလံုး ဖုန္ေပ လာလို႕ ေရခ်ိဳး ခ်င္တဲ့ ကၽြန္မနဲ႕ သီလရွင္ ငယ္ေလးကို ခ်မ္းေျမ႕ရိပ္သာ ေက်ာင္းက သီလရွင္ အုပ္ႀကီးက ေရေပးမခ်ိဳးပါဘူး။ ေအးလြန္းလို႕ ေလျဖတ္တာ၊ ေနမေကာင္း ျဖစ္တာ မျဖစ္ရ ေအာင္ပါ။ ကၽြန္မ တို႕ကေတာ့ သူမသိေအာင္ ခိုးခ်ိဳး ပါတယ္။ ေရခ်ိဳးရင္း ခုန္ေပါက္ရင္း ရီေမာရင္းနဲ႕ေပါ့။ မခုန္လို႕ ရွိရင္ ေသြးခဲၿပီး ေသသြား ႏိုင္တယ္ လို႕ေတာင္ ထင္ရေအာင္ ေအးတာပါ။ ညစ္ပတ္ေနရင္ မေနတတ္ ေတာ့လဲ ျဖစ္ေအာင္ ခ်ိဳးတာေပါ့။ ၿပီးမွ ေရေႏြးၾကမ္း ဓာတ္ဘူး ႏွစ္ဗူး ကုန္ေအာင္ ေသာက္ရင္း အခ်မ္းေျဖ ရပါတယ္။
ပါလာတဲ့ လူေတြကို ညစာ ေကၽြးေတာ့ ရယ္ရခက္ ငိုရခက္ပါ။ ေတာင္ေပၚ ၿမိဳ႕မို႕ ဘဲရွားတဲ့အတြက္ ဘဲဥကို တန္ဖိုးႀကီး စားစရာအေနနဲ႕ ဘဲဥသုတ္ လုပ္ေကၽြး ပါတယ္။ တျခား ရွမ္းဟင္း ေတြလဲ ထူးထူး ဆန္းဆန္း အမ်ားႀကီး စားရ ပါတယ္။ ကၽြန္မ တို႕ေတြက စားရခဲတဲ့ ရွမ္းဟင္းေတြကို တ၀ႀကီး ေလြးေနခ်ိန္မွာ သူတို႕က ဘဲဥ ဟင္းေတြ ထည့္ေပး ပါေရာ။ ရွင္းျပရပါတယ္။ ေအာက္ျပည္ ေအာက္ရြာမွာ ဘဲေပါတဲ့ အတြက္ ဘဲဥ ေပါေၾကာင္း၊ မုန္းေအာင္ စားရေလ့ ရွိေၾကာင္း၊ ေတာင္ႀကီး ေရာက္ခိုက္ ရွမ္း အစားအစာ ကိုသာ ႀကံဳေတာင့္ ႀကံဳခဲ စားရ တာမို႕ ရွမ္းစာ ကိုသာ သူတို႕လို စားပါရေစ ပိုၾကိဳက္ ပါတယ္လို႕ ေျပာျပ ရပါတယ္။ တကယ္လဲ ဒီအခ်ိန္မွာ ေဟာ္တယ္စာ မွာေကြ်းရင္ စိတ္ညစ္ ဦးမည္။ ဟိုတယ္ စာက ဘယ္ဟိုတယ္ တက္တက္ ဒီအရသာခ်ည့္။ ခရီး ထြက္ခ်ိန္ မွာေတာ့ အရသာ အေျပာင္း အလဲ ျဖစ္တဲ့ ေဒသခံ အစားအစာကိုသာ ကြ်န္မတို႕ မက္ေမာ တာပါလို႕ ရွင္းျပေတာ့ သူတို႕ေတြ ၀မ္းသာအယ္လဲ။
ေနာက္ေန႕မနက္ ေနမထြက္ခင္ အေစာႀကီး ကတည္းက ရွမ္းအိုးစည္နဲ႕ ေမာင္းသံ စည္းခ်က္ ညီညီ အသံကို ၾကားရလို႕ ႏိုးလာပါသည္။ ၾကက္သေရ ႐ွိလိုက္တဲ့ မနက္ခင္း ပါေပ။ ခ်မ္းလြန္း ေပမယ့္ အေႏြးထည္ အထပ္ထပ္နဲ႕ ရြာထဲကို ထြက္ၾကည့္ေတာ့ နက္ျပာေရာင္ ရိုးရာ ၀တ္စံု၊ လိေမၼာ္ေရာင္ တဘက္ေတြ ေခါင္းမွာ ေပါင္းၿပီး ပေဒသာ ပင္ေတြ ထမ္းလို႕ ခုန္ေပါက္ ကခုန္ေနတဲ့ လူတန္း ႀကီးကို ေတြ႕ပါေရာ အိုး ျမတ္စြာ ဘုရားလို႕ တမိပါတယ္။ ထင္း႐ွဴး ပင္ပ်ိဳ တစ္ပင္ လံုးကို အ႐ြက္ သပ္ၿပီး အလွ စကၠဴနဲ႕ ပတ္ကာ တစ္ပင္လံုး ကို ၂၀၀ တန္နဲ႕ ၅၀၀ တန္ ေငြစကၲဴ မ်ားခ်ည္း ပေဒသာပင္ သီး ထားပါတယ္။ အဲဒီေခတ္က ေရႊ တစ္က်ပ္ သား မွ က်ပ္ သံုးေသာင္းသာ ရွိတဲ့ေခတ္ပါ။ ေနာက္ ပေဒသာပင္ တစ္ခုကလဲ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္း ေခါင္မိုး ထိေအာင္ ျမင့္ၿပီး တစ္ပင္လံုးကို မယ္လမင္းနဲ႕ စတီး အသံုးအေဆာင္ မ်ားခ်ည္း တန္ဆာ ဆင္ၿပီး ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္းကို လွဴဖို႕ သယ္လာ ၾကပါတယ္။ တမူးရလို႕ တပဲလွဴ တို႕ရွမ္း ေတာင္သူ တူႏိုင္ ရိုးလား ဆိုတဲ့ စကားကို လက္ေတြ႕ သိျမင္ လိုက္ရ ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ပေဒသာ ပင္က မွတ္မွတ္ ရရ ဆယ္ပင္ ေက်ာ္ပါတယ္။ ေခတ္ကာလ တန္ဖိုးအရ အမ်ားႀကီးကို အဖိုးတန္ တာပါ။ ေတာင္ေပၚ ရြာေလးက ရြာသူ ရြာသားမ်ား က အဲေလာက္ကို လွဴႏိုင္ တန္းႏိုင္ တာပါ။
ပေဒသာပင္ကို လွည့္ရာ မွာလည္း ဒီအတိုင္း သယ္ရံုမက အိုးစည္တီး ေမာင္းတီးရင္း ရွမ္းဓားသိုင္း ကေနတဲ့လူ ေနာက္ကေန ပေဒသာ ပင္ ထမ္းသူ မ်ားကပါ ေျခေထာက္ကို ေရွ႕တိုး ေနာက္ဆုတ္ အကြက္ က်က် ကခုန္ရင္း ကကြက္ ညီညာစြာ စီတန္း လွည့္လည္ လာတာ ကိုလဲ အံ့ၾသ တႀကီး ေတြ႕ရပါတယ္။ ကထိန္ပြဲ ၿပီးတဲ့ ေနာက္ေန႕ မွာ ရြာထဲကို ေလွ်ာက္လည္ ပါတယ္။ ေတာင္ယာ ခုတ္ဖို႕ လူတိုင္း ထြက္ေန ခ်ိန္မို႕ အိမ္မ်ား အားလံုး လူမရွိ ေပမယ့္ တံခါး မရွိ တာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ၿခံစည္းရိုး ဆိုတာကလဲ ရင္ေခါင္းေလာက္ အျမင့္ ေရာက္ရံု စိုက္ထူ ထားတဲ့ ၀ါးပိုးလံုးကို အေပါက္ေဖာက္၊ ၀ါးပိုးလံုး သံုးေခ်ာင္းကို အစိတ္အက်ဲ ညီညီနဲ႕ စိုက္ထားတဲ့ ၀ါးပိုး လံုးရဲ႕ အေခါင္း ေပါက္မွာ စြပ္ၿပီး ျခံစည္းရိုး လုပ္ထား တာဟာ လူတစ္ဖြဲ႕ ေကာငး္ေကာင္း ေက်ာ္ခြ စရာေတာင္ မလိုဘဲ ျခံထဲကို ၀င္ႏိုင္ တာပါ။ ေနာက္ၿပီး သီးပင္ စားပင္ ေတြကို ျခံစည္းရုိး နားမွာ ကပ္စိုက္ ထားၿပီး သစ္သီး ခူးဖို႕ တံခ်ဴ ကိုေတာ့ ျခံအျပင္ဖက္ ကေန ေထာင္ေပး ထားတာ ေတြ႕လိုက္ ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လိုက္ျပသူ ေဒသခံ အစ္ကိုနဲ႔ အစ္မၾကီး တုိ႕ကို ေမးမိပါတယ္။
ခြန္.. ျခံကလဲ လူက အသာေလး ၀င္လို႕ ရေနတယ္ ေနာ္
ေဒသခံ။ ႏြားေတြ ျခံထဲ မ၀င္ေအာင္ဘဲ စည္းရိုးခတ္ထားတာေလ လူမ၀င္ေအာင္ ခတ္တာမွ မဟုတ္ဘဲ (ျမတ္စြာဘုရား သူခိုးရန္ကို လံုး၀ ပူစရာ မလိုတဲ့ သေဘာပဲ၊ သူ႕လူမ်ိဳးကို ေစာ္ကားသလို ျဖစ္မွာ စိုးလို႕ ေမးေတာင္ မေမးရက္။)
ခြန္.. ရြာထဲမွာ လူလဲ မရွိဘဲ အိမ္တံခါးေတြက ပြင့္လို႕
ေဒသခံ။ ဧည့္သည္က ႀကိဳက္တဲ့ အိမ္ေပၚတက္ၿပီး အိမ္လည္ေခါင္က မီးလင္းဖိုမွာ ေရေႏြးက်ိဳ ေသာက္ မီးလံႈရင္း ၾကပ္စင္ေပၚက အသားေျခာက္ေတြ စိတ္ၾကိဳက္ ကင္စားလို႕ ရတယ္ေလ။ အိမ္႐ွင္ မ႐ွိလဲ လာတဲ့ ဧည့္သည္ကို ဧည့္ခံႏုိင္တဲ့ သေဘာေပါ့။ (ဆက္ေတြးရမွာေတာင္ ရွက္လာသည္။ ရိုးသားပြင့္လင္း အေကာင္း ျမင္ၾက သေလာက္လဲ တစ္ရြာလံုးတင္မက ရြာနီးခ်ဳပ္စပ္က ရြာသားမ်ားပါ အက်င့္ စာရိတၱ ျဖဴစင္ ေကာင္းျမတ္လြန္း လွသည္ဟု ေကာက္ခ်က္ ခ်ရမလို ျဖစ္ေနပါၿပီ)
ေျပာေျပာဆိုဆိုပင္ လိုက္ပို႕သူ ေဒသခံ အစ္ကိုနဲ႕ အစ္မတို႕က နီးရာ အိမ္တစ္အိမ္ထဲ ၀င္ၿပီး ေရေႏြး က်ိဳ ေသာက္ အပန္းေျဖရင္း ဆတ္သား ေျခာက္ ကင္ဖို႕လုပ္သျဖင့္ တားရပါသည္။ ေကာင္း လိုက္တဲ့ လက္ဖက္ေျခာက္ ေမႊးေမႊး လတ္လတ္ ဆတ္ဆတ္ေလး။ ေကာက္ညွင္း ရြက္ေခၚ လက္ဖက္ေမႊး ႐ြက္ကေလး ခတ္ထား ေသာေၾကာင့္ ခ်ိဳရီ ေမႊးျမ အရသာ ရွိလွသည္။
ေတာသား အရိုင္းအစိုင္း၊ ၿမိဳ႕သား လူယဥ္ေက်း ဆိုေသာ အျမင္က်ဥ္း သတ္မွတ္ခ်က္ အေခၚ အေ၀ၚ မ်ားကို ျပန္သတိရရင္း စိတ္ထဲမွာ နင့္နင့္သီးသီး ခံစားလိုက္ရသည္။ ရြာေလးမို႕ ဆင္းရဲမွာပဲ ဟု ထင္ထားေသာ္လည္း စိတ္ထား အလြန္ မြန္ျမတ္ သိမ္ေမြ႕ေသာ ေတာသူ ေတာင္သား တိုင္းရင္းသား မ်ားကို ရင္ထဲက လိႈက္လိႈက္လွဲလွဲ ဦးညြတ္ မိေလသည္။ ဇိမ္ခံ အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္း ဆင္းရဲ သေယာင္ ရွိေသာ္လည္း စိတ္ေကာင္း စိတ္ျမတ္ အက်င့္ စာရိတၱ ေကာင္းျမတ္မႈမ်ား အတုမရွိ ခ်မ္းသာ လွပါေပတယ္လို႕ ေကာက္ခ်က္ ခ်မိပါသည္။
အိမ္ေပၚက ျပန္အဆင္း ျခံထဲက အထြက္ ျခံတံခါးနားက မာလကာပင္မွာ ျခံအျပင္ကေန မွီၿပီး ေထာင္ ထားတဲ့ တံခ်ဴကို ေတြ႕ပါတယ္။ ဘာလို႕ တံခ်ဴကို အိမ္ထဲ မသိမ္းဘဲ အျပင္ကေန ေထာင္ ေပး ထားတာလဲ လုိ႕ ေမးမိတဲ့ ေမးခြန္းကို ျပန္ေျဖတဲ့ အေျဖေၾကာင့္ ကြ်န္မ ေတာ္ေတာ္ ႐ွက္သြား ပါတယ္။
အိမ္ထဲသိမ္းထားေတာ့ တံခ်ဴကို အိမ္သားပဲ သံုးရမွာေပါ့။ အိမ္သားက ခူးမစားျဖစ္ရင္ ဒီအသီးက အလကား ျဖစ္သြား ႏိုင္တယ္ေလ။ အျပင္မွာ ထားေပးမွ လမ္းသြားရင္း ျမင္တဲ့သူ စားခ်င္သူက အလြယ္တကူ ခူးသြား ႏိုင္ေတာ့ အသီးလည္း အလကား မျဖစ္ေတာ့ဘူးေပါ့တဲ့။
ကြ်န္မ ျမင္ဖူး ေနက် အသီးမခူးရ၊ အိမ္ေရွ႕ ကားပိတ္မရပ္ရ၊ ျခံစည္းရိုးတြင္ ေသးမေပါက္ရ စသျဖင့္ စံုလင္လွစြာေသာ ဆိုင္းဘုတ္ မ်ားကို ျပန္ျမင္ေယာင္ရင္း ဆန္႕က်င္ဘက္ ျဖစ္ေနတဲ့ ဒီ ႐ိုးသား ျဖဴစင္ၿပီး အက်င့္ စာရိတၱေကာင္းလြန္းလွေသာ ဒီရြာေလးကို တအား ခ်စ္သြား ပါတယ္။ စိတ္ထဲမွာလဲ ဒီရြာေလးမွာ တစ္ညနဲ႕ တစ္ရက္ တာ အခ်ိန္ ကုန္လြန္ ရတာ ၾကက္သေရ ရွိလိုက္တာ ေအးခ်မ္း လိုက္တာ လို႕ ခံစား ေရ႐ြတ္ မိပါတယ္။ ျပန္အထြက္မွာ ဆယ္ႏွစ္ေတာင္ မျပည့္တတ္ ေသးတဲ့ ကေလး သံုးေယာက္ေလာက္ လမ္းမွာေတြ႕ပါ တယ္။ ဒါနဲ႕ အိတ္ထဲက ေခ်ာကလက္နဲ႕ ခ်ိဳခ်ဥ္ကို ထုတ္ေပးေတာ့ ျပဴးေၾကာင္ေၾကာင္နဲ႕ ၾကည့္ၿပီး မယူဘဲ လွည့္ေျပး ၾကပါတယ္။ လိုက္ပို႕တဲ့ အစ္မက ေျပာပါတယ္။ သူတို႕ ဒါမ်ိဳးေတြ မစားတတ္ဘူး တဲ့။ စားေနက် ရာသီစာ သီးႏွံေတြနဲ႕ သူတို႕အဖို႕ လံုေလာက္ ပါတယ္။ ထူုူးထူး ဆန္းဆန္းေတြ မလိုအပ္ပါဘူးတဲ့။ သိပ္ေခါင္ၿပီး ၿမိဳ႕ျပနဲ႕ အဆက္အသြယ္ ျပတ္ေနတာ မဟုတ္တဲ့ ဒီရြာေလးမွာ တကၠသိုလ္ ဘြဲ႕ရေတြ ဒုနဲ႕ ေဒး ရွိေပမယ့္ အားလံုးက ရြာေလးဆီကို ျပန္လာ ၾကၿပီး ရိုးရာ မပ်က္ ေခတ္ပညာ တတ္ေအာင္ သင္ၾကား ေပးေနၾက ေၾကာင္းလဲ ၾကားသိခဲ့ ရပါတယ္။ သူတို႕ေတြက ၿမိဳ႕ျပ က ေခတ္ပညာ ေတြကိုပဲ သူတို႕ ရြာေလးကို သယ္လာ ခဲ့ၾက ပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပက အေငြ႕ အသက္ ဆိုး ေတြကုို မသယ္လာ ခဲ့ၾကဘူးတဲ့၊ သူတို႕ ရြာေလးရဲ႕ ခ်စ္စရာ ဓေလ့ စရိုက္ ရိုးရာေလး ေတြကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္း ထားခဲ့ၾကတဲ့ သူတို႕ကို ကြ်န္မ ပိုလို႕ ေလးစားစြာ ဦးညြတ္ အသိ အမွတ္ ျပဳလိုက္ မိပါတယ္ ရွင္။ ငါ အဘြားၾကီး ျဖစ္ရင္ ဒီရြာေလးမွာ လာေနရင္း ေခါင္းခ်မယ္ လို႕ေတာင္ ေတြးမိ ဆံုးျဖတ္ မိရတဲ့ အထိပါပဲ။
သူတို႕ လိုသာ ကမၻာ အရပ္ရပ္မွာ ပညာသင္ေန၊ အလုပ္လုပ္ ေနသူေတြ ကြ်န္မတို႕ရဲ႕ အမိေျမ ျမန္မာ ျပည္ႀကီး ဆီကို အဆင့္ျမင့္ ပညာေတြ၊ ေကာင္းမြန္ စံုလင္တဲ့ အသိ ပညာေတြ ကိုခ်ည္း သယ္လာၿပီး ႏိုင္ငံ တကာက မေကာင္းတဲ့ အက်င့္ဆိုး ေတြကို ခ၀ါခ် ခဲ့ကာ ေရာက္ရာ ေနရာ ကေန ျမန္မာ ျပည္ႀကီး ဆီကို ျပန္လာမယ္ ဆိုရင္ျဖင့္ အမိေျမ ခမ်ာ ဘယ္ေလာက္မ်ား ၀မ္းသာရွာ မလဲေနာ္။
No comments:
Post a Comment